De verschuiving naar online verkoop zorgt voor conflicten. Franchisenemers zien de opbrengst aan hun neus voorbijgaan, terwijl de online verkopen stijgen. Dat maakt franchisers niet gelukkig. De stentor meldt vandaag twee voorbeelden: Franchisers van Bruna en van AH.
Bij Bruna draait het conflict om de verdeling van kosten en baten. Winkeliers maken verplicht reclame voor bruna.nl, maar verdienen niets aan de boeken die klanten online bestellen. Volgens advocaat Alex Dolphijn is dat onterecht. Ondernemers betalen immers een flinke vergoeding voor het recht om een Brunawinkel uit te baten in een bepaald gebied.
Ook de zelfstandige filiaalhouders van Albert Heijn voelen zich tekort gedaan. Als klanten hun boodschappen via ah.nl laten thuisbezorgen, gaat de opbrengst geheel aan hen voorbij. Zelfs aan de maaltijdboxen die mensen online bestellen en in de winkel afhalen, verdienen ze niets.
Het Vakcentrum, brancheorganisatie van zelfstandige winkeliers, geeft aan dat de verschuiving naar online verkoop voor veel conflicten zorgt. In een aantal gevallen wordt het netjes opgelost, maar vaak is dat niet het geval. In beide bovenstaande gevallen is het gesprek nog niet afgerond. Albert Heijn laat weten dat er een vernieuwd voorstel ligt bij de franchisenemers. Bruna meldt dat de franchisers indirect wel meedelen in de online opbrengst.