Heb je weleens gehoord van de taaltelefoon? Het lijkt misschien achterhaald, in deze tijden van apps en sociale media, maar blijkbaar worden er zo nog altijd heel wat vragen beantwoord.
Belgen kunnen terecht bij de taaltelefoon de taaltelefoon en Nederlanders bij de taaladviesdienst van het Nederlandse genootschap Onze Taal. Beide instanties beantwoorden tegenwoordig de meeste vragen via e-mail, maar dertig procent belt nog steeds graag voor een snel antwoord.
Wie er bellen? Wie niet, is een betere vraag. De doelgroep varieert namelijk van schoolkinderen tot hoogbejaarden. Mensen die professioneel met taal en teksten bezig zijn, maar ook mensen die maar af en toe iets schrijven. Studenten die met papers of masterproeven in de weer zijn. Mensen die op zoek zijn naar het juiste woord of naar een formulering die precíés goed zit. Dat kunnen ambtenaren, communicatiemensen en redacteurs zijn, maar ook advocaten, geestelijken, copywriters of quizmakers. Of een steenhouwer die vooral geen dt-fout in een monument wil beitelen.
Oftewel, heb je ook eens een taalvraag, waarom zou je dan niet bellen? Soms kun je er een vervelende situatie mee voorkomen en vragen staat vrij!
Succes!