‘Eén beeld zegt meer dan duizend woorden’, wie kent die uitdrukking niet? Toch klopt dat niet helemaal, zo blijkt uit een artikel van de Volkskrant op maandag 18 september. Afbeeldingen wekken eerder emoties op, maar daar blijft het bij. Wil je invloed uitoefenen op de mening van een bepaalde groep mensen, dan heb echt wat meer nodig.
Uit onderzoek van communicatiewetenschapper Tom Powell blijkt dat afbeeldingen wel aanzetten tot emotionele acties. Voor het bijsturen van de (publieke) opinie zet de tekst echter meer zoden aan de dijk en dat is natuurlijk ook geen verrassing.
Met tekst meer betrokkenheid
Dat je beelden sneller verwerkt dan tekst, is duidelijk. In één oogopslag begrijp je welk gevoel erachter schuilgaat. Maar dat wil niet altijd zeggen dat je goed begrijpt waar het over gaat. Een tekst lezen kost meer tijd en moeite, maar biedt wel extra informatie. Door de tekst te lezen, word je dieper in het verhaal getrokken en raak je meer betrokken bij het onderwerp.
Sterker effect met tekst dan met video’s
In het onderzoek werd ook onderzocht wat het verschil in effect is tussen artikelen en video’s. Op internet zie je immers steeds meer video’s verschijnen. Het lijkt een gemakkelijke manier om informatie over te brengen. De drempel is laag, maar het effect blijkt ook minder groot. ‘Een artikel kun je op je eigen tempo lezen. Je kunt stukken overslaan of juist opnieuw lezen. De diepere informatieverwerking van artikelen ten opzichte van video’s zorgt voor het sterkere effect’, aldus Powell.