Hoe trek je de aandacht met je persbericht? Met een goede openingszin heb je de aandacht te pakken en dan is je doel bereikt: toch? Nou, ik zou zeggen: gedeeltelijk. Hoe zorg je dat je de aandacht houdt? Dat lijkt me minstens zo belangrijk.
Ga je een bijzonder initiatief ontplooien of een innovatief product op de markt brengen? Heb je een bepaalde prijs of erkenning behaald? Het zijn uitgelezen kansen om jezelf onder de aandacht te brengen: met een persbericht bijvoorbeeld. De eerste stappen van het persbericht beginnen al voor het schrijven. Bepaal eerst wat je met je persbericht wilt bereiken. Dat is je uitgangspunt.
Wil je echt iets bereiken, dan zul je afstand moeten nemen. Vergeet jezelf en verplaats je in de beoogde lezer. Wie wil je met je persbericht bereiken en waarom zou diegene interesse hebben in datgene wat jij te melden hebt? Ken je je doelgroep, dan kun je je doel daar specifiek op richten: met uiteraard meer resultaat.
Het klinkt logisch, maar een persbericht is geen reclameboodschap. Alles draait om de feiten. De inhoud van een persbericht moet actueel zijn en duidelijk nieuwswaarde bieden. Bovendien wil de lezer snel weten waar het om draait. Zorg dus dat je snel tot de kern komt.
– volgens een vaste structuur
Zijn de voorbereidende stappen genomen, dan kun je beginnen met schrijven. Daar zit je dan, met je pen in de aanslag en een heel leeg vel voor je neus. Waar begin je mee…? En daarna? Een stukje creativiteit kun je inderdaad wel gebruiken, maar wees gerust: een vaste structuur biedt houvast. Kort samenvattend gaat het om interesse wekken, extra info bieden en om actie vragen. Maar lees vooral meer in ons artikel ‘Tekstmodel: voor een pakkend persbericht’
– in een zakelijke stijl
Ken je je doelgroep, dan weet je in welke vorm je je persbericht schrijft (u, je, hij/zij, de gebruiker/ de lezer). Zorg dat je daarbij zakelijk en to the point blijft. Schrijf actief en vermijd te veel ‘bla, bla’. Dat leidt alleen maar af van wat je te melden hebt.
Klaar? Let op! Stuur je creatie niet te snel de deur uit, maar gun jezelf een extra nakijkronde. Leg de tekst aan de kant en kijk er later nog eens naar (of laat een ander het nalezen). Controleer je tekst vooral op overbodigheden. Wedden dat je nog iets schrappen kunt!
Verstuur je persbericht niet als bijlage, maar plaats het bericht direct in de mail. Dat is makkelijk voor de ontvanger. Kies een duidelijke onderwerpregel en geef in een aparte noot aan waar de redactie je bereiken kan voor extra informatie. Ook extra toevoegingen over bijgevoegde afbeeldingen meld je hier.
En, heb je de aandacht te pakken? Door deze 6 stappen bewust te volgen, heb je in ieder geval meer kans op succes!
Tip: Bij gebrek aan succes, bied ik je natuurlijk graag de helpende (schrijvers)hand. Kijk op www.tekstbalk.nl en neem gewoon even contact op.