Als ondernemer wil je natuurlijk ‘in the picture’ komen, dus klim je regelmatig in de pen om het nieuws op papier te zetten. Vervolgens stuur je je persbericht door naar een krant of online mediakanaal. En dan? Geen reactie! Heel wat persberichten belanden dezelfde dag al in de prullenbak van de redactie-mailbox. Waarom? Vaak ligt dat aan de manier waarop het nieuws wordt gebracht. Hoe schrijf je een pakkend persbericht? Een goede structuur biedt houvast.
Tekstmodel voor nieuwsberichten: het rechtopstaande wijnglas
Ken je het tekstmodel van de omgekeerde piramide? Het werkt zo: In de eerste alinea schrijf je het belangrijkste nieuws en naarmate je verder komt wordt de tekst steeds minder belangrijk. Tegenwoordig gebruiken we een nieuwe variant hierop: het rechtopstaande wijnglas. De voet van het glas is de basis waar je hele artikel op is gebouwd. Daar begin je mee, maar nog belangrijker is dat je ermee eindigt. Het zorgt namelijk dat je verhaal overeind blijft staan. Het tekstmodel van het rechtopstaande wijnglas valt daarmee uiteen in drie delen: inleiding, middenstuk en slot.
Persbericht: kop en inleiding
De kop van een persbericht is de ultieme samenvatting van datgene wat er te melden is en in de inleiding vertel je de kern van het nieuws. Daar geef je antwoord op de belangrijkste vragen (wie, wat, waar, wanneer) en probeer je de nieuwsgierigheid van de lezer te wekken.
Persbericht: middenstuk
Na de introductie, ga je dieper op het onderwerp in. Je geeft antwoord op vragen als hoe en waarom. Zo geef je meer achtergrondinformatie en plaats je de informatie voor de lezer in de juiste context.
Persbericht: slotalinea
In de slotalinea trek je de conclusie, of vat je nog eens samen wat je eerder hebt gemeld. Je kunt ook kiezen voor een leuke uitsmijter in de vorm van een interessant (extra) weetje. Geldt je persbericht als aankondiging van een bepaald event, dan geef je hier aan op welk adres het gaat gebeuren. Je herhaalt nog eens de datum en geeft de specifieke tijd aan. De juiste contactgegevens kunnen hier ook niet ontbreken. Je wilt immers wel dat de lezer je kan bereiken.
Een goede structuur biedt alvast een stevige kapstok voor het schrijven van een persbericht. Wil je met je persbericht ook echt de aandacht van je doelgroep trekken? Dan kun je nog wel wat schrijftips gebruiken. Lees binnenkort onze blog: ‘In 6 stappen meer aandacht voor je persbericht.’
Bron: www.tekstbalk.nl